Слава святого Іоанна Хрестителяㅤ |
![]() |
![]() |
![]() |
До того ж кожен буденний вівторок (коли немає особливого вшанування іншого святого) присвячений Іоанну Хрестителю. ![]() Натлісмцемелі - чоловічий монастир у Грузії, названий на честь святого Іоанна Хрестителя. Багато уваги найбільшому серед пророків приділяється у Святому Письмі і писаннях святих отців. Це ми бачимо у тлумаченні преподобного Макарія Великого на Мф (11, 11): "Дійсно, з народжених жінками не більше від Іоанна Хрестителя; тому що він є повнотою всіх пророків. Усі пророкували про Господа, здалеку показуючи Його пришестя; але Іоанн, пророкуючи про Спасителя, представив Його перед очима всіх, волаючи і говорячи: «Це Агнець Божий! (Ін. 1:29)» Який приємний і прекрасний голос того, хто прямо вказує на проповідуваного їм! Ніхто з народжених жінками не більше Іоанна Хрестителя". Також відоме тлумачення святителя Іоанна Златоуста на слова святого Предтечі до іудеїв (Мф 3, 10): "Вся мова його вселяє жах. І він, за способом свого життя, міг говорити дуже вільно; та й вони вимагали сильного викриття, бо вже давно огрубіли... «Вже, – каже, – і сокира при корені дерев лежить». Ніщо не може бути гіршим за цей вислів. Ти бачиш уже не серп, що летить, не огорожу зруйновану, або виноградник потоптаний, але найгострішу сокиру, і що ще гірше, що лежить біля дверей. Не вірячи пророкам, вони часто говорили: «де є день Господній?»... Так як передбачення часто виконували через багато років, то щоб позбавити їх і такого втіхи, він загрожує їм близьким лихом, що і висловив словом: «вже», приєднавши ще: «при корені». Нема вже, каже, ніякої відстані, але при самому корені лежить. Не сказав: при гілках, або: при плодах, але: «при корені», навчаючи їх, що, у разі їх недбальства, вони зазнають нічим невідворотних лих і без будь-якої надії визволення. І це тому, каже, що Той, Хто прийшов, не є вже рабом, як ті, що приходили раніше, але сам Господь, в руці Якого страшне і жахливе покарання. Втім, залякавши їх таким чином, він не допускає їм впасти у відчай... не сказав, що сокира вже торкнулася кореня, але що « при корені дерев лежить», біля нього – чим виключає всяке уповільнення. Втім, хоч і вважає таку близькість, але саме посєчєніє ставить у залежність від вашої волі. Якщо ви покаєтеся і зробитеся кращими, то й сокира ця буде відібрана від кореня, нічого йому не зробивши. Якщо ж робитимете те саме, що й раніше, то й сокира не забариться з коренем вирвати дерево. Для того саме вона і не віднімається від кореня і, лежачи при ньому, не посікає його, щоб ви, з одного боку, не вдалися до безтурботності, а з іншого - переконалися б у тому, що ще можете, хоча і в короткий час, врятуватися якщо покаєтеся." ![]() Святий Іоанн Хреститель. Візантійська ікона XIV ст. Афон, монастир Хіландар Слід зазначити, що праведник закликав до виправлення життя не дивлячись на посаду. Про це свідчить той факт, що його ув’язнили в темницю за наказом царя Ірода Антипа. Ірод в той час правив у Галілеї, і великий пророк викривав гріхи та злочини його і його оточення. Ірод жив разом з дружиною свого брата Филипа Іродіадою, чим грубо порушував єврейський звичай. Пророк не боявся жорстокого царя і говорив про його гріхи перед народом. Тетрарх (тобто один з чотирьох римських правителів Іудеї) боявся стратити святого: його любив народ, і Ірод боявся народного гніву. Але дружина його брата Іродіада, з якою він жив разом, намовила свою дочку Саломею обманом змусити царя вбити в’язня. На бенкеті Саломея танцювала для Ірода. Танець так сподобався йому, що він поклявся виконати будь-яке її бажання. Саломея попросила голову Іоанна на блюді. Ірод виконав прохання. Так пророк прийняв мученицьку смерть за незламну боротьбу з тиранією гріха, який робить людину своїм рабом. При цьому пророк не приділяв уваги тому, що Іудея тоді була під римською окупацією та іншим політичним питанням. ![]() Різдвяний вертеп у Свято-Богоявленському храмі м. Миколаєва. Знято 20.01.2021 на собор Іоанна Хрестителя. ![]() 07.07.2015 Престольне свято на честь святого Іоанна Хрестителя (с. Мар'ївка Баштанського округу). |